Wanneer je vaak online artikelen leest en zo nu en dan iets bij een webshop besteld zul je vast wel bekend zijn met nieuwsbrieven. Nieuwsbrieven kunnen verschillende doelen hebben maar meestal zijn deze er om bezoekers en klanten te informeren over nieuwsberichten, producten of een evenement. De kunst is om een goede nieuwsbrief op te stellen met de juiste call-to-action momenten. Je moet de klant aansporen om jouw blog bericht te lezen of een bepaald product te bestellen. Om dit te realiseren zul je moeten weten hoe je de juiste nieuwsbrief maakt en wat hier allemaal in moet staan. Onderstaand lees je over de basis regels voor het maken van een nieuwsbrief.
De juiste basis
Om er voor te zorgen dat je nieuwsbrieven ook echt van waarde zijn, zijn er een aantal basisregels waar je je aan moet houden. Wanneer men zich aanmeld voor jouw nieuwsbrief tonen zij interesse in wat je te bieden hebt. De volgende nieuwsbrieven moeten dus aansluiten bij de behoeften van de lezers. Zij zijn op zoek naar bepaalde informatie over producten of trends. Klanten haken bij een rommelige nieuwsbrief negen van de tien keer al af. Hetzelfde geld voor spelfouten. Slordigheid is uit den boze. Laat je nieuwsbrief altijd door meerdere medewerkers lezen voordat je deze verstuurd. Tip: stuur een nieuwsbrief altijd eerst even naar jezelf en kijk hoe deze er uit ziet. Meestal merk je direct of een nieuwsbrief fouten bevat.
De indeling van je nieuwsbrief moet rustig overkomen en specifiek voor beeldschermen gemaakt te zijn. Hierin verwerk je korte maar duidelijke teksten en plaatjes om de aandacht van de lezer op te wekken. Tegenwoordig worden er steeds vaker html elementen verwerkt in nieuwsbrieven zodat het eigenlijk op een mini-website lijkt. Hierbij kun je de huisstijl van je bedrijf hanteren en komt de informatie betrouwbaar over.
Gebruik altijd een uitnodigende titel voor je nieuwsbrief. Men krijgt vaak tientallen mailtjes op een dag binnen waardoor mails veelal verwijdert worden wanneer het onderwerp niet prikkelend genoeg is. Vermijd titels als “Nieuwsbrief september 2015” en ga voor iets zoals: “10 tips om beter te slapen”.
Werk voor jezelf een soort agenda uit. Wanneer je maandelijks een nieuwsbrief verstuurd moet je je hier ook aan houden. Na verloop van tijd zullen lezers dit verwachten en kan het voorkomen dat je klachten krijgt wanneer je een maand over slaat.
Twee dingen die je absoluut nooit mag vergeten in een nieuwsbrief zijn: de contactinformatie van je bedrijf en de optie om af te melden. Lezers zijn soms maar tijdelijk geïnteresseerd in je nieuwsbrieven en willen gemakkelijk kunnen afmelden. Wanneer deze optie mist kun je online negatieve reacties verwachten. Houdt hier dus rekening mee en verwerk altijd de afmeld optie in de mailing.
Hulp van een nieuwsbriefsysteem
Wanneer je voor de eerste keer een nieuwsbrief gaat opstellen en versturen, kan hulp van een nieuwsbriefsysteem erg handig zijn. Kies een template, upload je bedrijfslogo en stel het lettertype en de kleuren van je huisstijl in. Zodra je dit gedaan hebt ben je al een heel eind. Vervolgens kun je je nieuwsbrief op gaan stellen. Hierin verwerk je je teksten en kun je eenvoudig plaatjes of zelfs filmpjes toevoegen. Nieuwsbrief klaar voor verzending? Plan het gewenste mail moment en verstuur je nieuwsbrief op het ideale moment voor optimale conversie.