Nog steeds kent Nederland jaarlijks veel doden door bedrijfsongevallen. Ieder jaar sterven nog tenminste 3.000 mensen door het werk. De FNV noemde het al een geruisloos drama, waar meer aandacht voor moet komen. Nu lijkt bij veel bedrijven maar ook zeker bij de werknemers zelf de knop omgedraaid.
Ziektes
De meest voornaamste doodsoorzaak zijn nog steeds ziektes die door het werken met chemische stoffen en asbest optreden. Jaarlijks sterven hierdoor nog 1300 mensen omdat ze op het moment, of in het verleden met schadelijke stoffen hebben gewerkt. Daarnaast vallen er ook nog ieder jaar bijna 900 doden omdat de werkdruk veel te hoog is. Ze overlijden veelal aan hart- en vaatziekten.
Daarnaast sterven er zelfs ieder jaar 200 ongeboren baby’s. Ze overleven het vaak niet omdat een van de ouders veel met schadelijke chemische stoffen gewerkt hebben.
Bedrijfsongevallen
Het aantal doden door bedrijfsongevallen is echter fors teruggelopen.Jaarlijks blijken er “slechts” honderd doden te vallen door ongelukken op het werk. Dit is in verhouding tot de andere cijfers natuurlijk minimaal, maar nog steeds teveel.
Arbeidsomstandigheden
Dat er nog steeds veel doden zijn als gevolg van werkomstandigheden, geeft aan dat het systeem falend is. De meeste sterftegevallen kunnen worden voorkomen wanneer er goed en snel wordt ingegrepen. In Nederland geld echter wel de wet dat mensen met een ongezond arbeidsklimaat vaak ook zelf ongezond leven. Mensen met stress en een zwaar arbeidsleven hebben bijvoorbeeld vaker rookgewoontes.
Veiligheid
Dat de veiligheid op het werk is toegenomen komt deels door investeringen van bedrijven maar ook van werknemers zelf. Bedrijven zorgen vaak voor veiligheidstrainingen voor hun personeel waardoor ze adequater kunnen reageren bij ongelukken of andere noodgevallen.
Ook werknemers zelf zijn vaker bewust van de risico’s die ze lopen. Steeds vaker nemen particulieren zelf een BHV cursus. Dit deels doordat ze dan waardevoller kunnen zijn voor een bedrijf.
Ook zijn bouwplaatsen, loodsen en andere werkplekken waar veel zwaar materieel wordt gebruikt steeds veiliger. Heftrucks zijn uitgevoerd met speciale infrarood camera’s en in de bouw worden steeds meer keurmeesters aangesteld die zelf hun elektrisch gereedschap controleren.