Darwin wist het al toen hij zei: ‘het is niet de sterkste of de intelligentste die overleeft, maar degene die zich het beste kan aanpassen’. De wereld verandert momenteel in een razend tempo. Ondernemen anno 2016 is alweer heel anders dan anno 2010. De menselijke evolutie kan het soms niet bijbenen. Tegenwoordig zit dat hem voornamelijk in het al dan niet kunnen managen van de grote hoeveelheden data; hoe blijf je bij op alle vakgebieden waar je als ondernemer mee te maken krijgt? Als succesvolle ondernemer, druk met je corebusiness, moet je administratie het dan vaak ontgelden.
Dus vraag jezelf eens af: ben jij een postzegelplakker of een kansenpakker?
Met de tips uit deze blog behoor je over 5 minuten niet meer tot de Dodo’s in ondernemersland, maar tot de Bobo’s. Hoe? Door gebruik te gaan maken van online tools. Er zijn online tools voor elk bedrijfsproces. In deze blog focussen we ons op de eerste tool waarover elke ondernemer zou moeten beschikken: een online factuurprogramma.
In een keer up-to-date met een online factuurprogramma
Nu de online tools in opmars zijn en voor iedereen betaalbaar zijn geworden (sommigen zijn gratis, velen kosten maar een paar tientjes per maand), is er als ondernemer eigenlijk geen goede reden meer te bedenken voor een papieren factuur. Zelfs een factuur uit Excel of Word zal binnenkort tot het verleden behoren. Hoe professioneel je diensten ook zijn, offline factureren geeft de nieuwe generatie werkenden al gauw de indruk dat je een hobbyist bent; iemand die het ondernemen ‘erbij’ doet. Het is vergelijkbaar met het versturen van een papieren sollicitatiebrief in plaats van een e-mail. Een factuur per email met een rommelige layout vanuit Word of Excel geeft helaas diezelfde indruk. Met een online tool ben je dit in een klap deze indruk kwijt. Van groot belang in de huidige ratrace om het bestaan als ZZP’er, stichting of directeur van een MKB-onderneming.
Hoe gaat dat in zijn werk, zo’n online tool?
Hoe kies je nou een goed factuurprogramma? Stap 1 is even stilstaan bij welke functionaliteiten jij nodig hebt voor je onderneming. Waarschijnlijk behaal je met de volgende zaken al veel winst:
- Factuur kunnen maken met je eigen logo
- Deze als PDF kunnen verzenden
- Een overzicht hebben van de facturen die je verstuurd hebt
- En of de betalingstermijn hiervan verstreken is
Zo houd je de maandelijkse kosten laag en is het rendement hoog. Denk hierbij aan het genoemde concurrentievoordeel, maar ook aan tijdswinst en overzicht over je financiën.
Stap 2 is het daadwerkelijk aan de slag gaan met de tool van jouw keuze. Er zijn veel facturatie tools beschikbaar. Door gebruik te maken van vergelijkingssites zoals Factuurprogramma Vergelijken scheid je het kaf van het koren. Hier kun je filters aanklikken voor de functionaliteiten die jij wenst. Hierop verschijnt de tool die jou het beste bij je wensen en behoeften past.
De meeste moderne tools bieden een gratis proefperiode aan. Maak hier gebruik van om te ontdekken of je de tool gebruiksvriendelijk vindt. Net als met mensen moet er met een tool gelijk een klik zijn. Is deze er in de proefperiode niet, ben je vrij om een andere tool te gaan uitproberen. Wij wensen je een inspirerende ontdekkingsreis!
‘Those who don’t belief in magic, will never find it’ Roald Dahl