De populariteit van de Formule 1 in Nederland is booming, het is altijd al een populaire sport geweest maar sinds het debuut van Max Verstappen en dankzij al zijn successen is het populairder dan ooit. Het heeft er zelfs tot geleid dat in 2020 de Nederlandse GP weer georganiseerd zal worden, terugkerend op het circuit van Zandvoort dat hiervoor licht aangepast zal worden. Van alle Formule 1 coureurs zien we eigenlijk alleen maar hun verrichtingen op en rondom het circuit, wat doen ze eigenlijk allemaal tijdens hun werktijd buiten de baan?
Simulator werk
De race simulator is voor de Formule 1 teams en hun coureurs onmisbaar geworden, door veel te oefenen in de simulator kunnen ze tijdens het echte werk meerdere tienden winnen. In de simulator zoeken de coureurs naar de ideale lijnen, waar ze het beste kunnen remmen en in welke versnelling ze de bochten kunnen nemen. Tussen de race weekenden door besteden ze vele uren in de simulator, zowel thuis als op de fabriek van het team. Waar ze thuis vaak relatief goedkope simulators hebben staan, kunnen de simulators van de teams zelf tientallen miljoenen kosten. Deze simulators zijn dan ook ontzettend gevoelig en ongelooflijk accuraat in vergelijking met het echte werk. Buiten het zoeken naar de ideale racelijnen kunnen de teams ook verschillende setups van hun echte auto testen om te kijken welke het beste werken, deze worden dan tijdens de vrije trainingen van een Grand Prix toegepast. De zogeheten correlatie tussen de Formule 1 auto en de simulator moet perfect zijn, als dat niet het geval is dan zal het team verkeerde informatie van de simulator krijgen wat effect heeft op de setup van de echt auto.
Hard trainen
De echte Formule 1 fans weten het wel, maar de mensen die het niet echt volgen kijken er al snel overheen. Formule 1 rijden is ontzettend zwaar het en vergt veel van het lichaam, de coureurs moeten dan ook conditioneel en fysiek helemaal in orde zijn. Tijdens een bocht krijgen de coureurs meer dan vier keer de zwaartekracht op hun lichaam, de nekspieren moeten dus veel sterker zijn dan die van een gemiddeld persoon. Verder moeten de coureurs ook met 100 kilo aan kracht op de rem kunnen trappen en verliezen ze gemiddeld 4 liter aan zweet in een race. De coureurs besteden dus ook veel tijd aan kracht- en conditieoefeningen, zo traint Max Verstappen veel op zijn balkon in Monaco en fietst hij vaak door de omliggende bergen om conditioneel goed te blijven.