Op Lifestyle Online vind je artikelen over uiteenlopende onderwerpen. Zo ook over werk en ondernemen. Veel van onze lezers zullen misschien zelf een onderneming hebben, op het plan staan om met een onderneming te beginnen of de droom hebben om ooit eens voor je zelf te beginnen. Tegenwoordig zie je veel mensen die zelfstandig als ZZP’er werken en daarmee ook hun eigen onderneming runnen. Ook online vinden meer en meer mensen mogelijkheden om zelf met ondernemen te beginnen. Dat kan op allerlei uiteenlopende manieren zoals bijvoorbeeld met een eigen webshop, als blogger, website bouwer of online marketing specialist. Als beginnende ondernemer moet je met veel dingen rekening houden. Zo zul je je moeten registreren bij de Kamer van Koophandel, een zakelijke bankrekening moeten openen en natuurlijk zul je ook een bepaald prodduct of dienst moeten hebben die je gaat aanbieden. Ook zul je er voor moeten zorgen dat je een bepaalde huisstijl hebt.
Een huisstijl
Een huisstijl is wel wat meer dan alleen het drukwerk van je onderneming. Het huiswerk kun je zien als het visitekaartje van je onderneming. Heb je een website, dan zul je de huisstijl hier ook in verwerken, wanneer je facturen, brieven, uitnodigingen of e-mails verstuurd kun je hier ook de huisstijl in verwerken. Hierin kun je een bepaalde toon zetten zoals bijvoorbeeld klassiek, modern, speels of juist zakelijk.
Het kleurgebruik bij een huisstijl
Bij het bepalen van de huisstijl is de kleur erg belangrijk. De gebruikte kleuren kunnen de toon en sfeer van de huisstijl versterken. Vaak kun je met een bepaalde kleur ook een bepaalde doelgroep meer of minder aanspreken. Bepaalde kleuren kunnen altijd in een logo worden verwerkt, maar kunnen ook verder in de huisstijl terug komen. Let er op dat men bij elke vorm van communicatie naar buiten gebruik wordt gemaakt van deze bepaalde kleurstelling, zodat het voor buitenstaanders direct herkenbaar is.
Ontwerpen van een logo
Het logo geldt vaak als één van de belangrijkste onderdelen van een huisstijl. Het logo komt vaak terug in e-mails, briefpapier, de website etc. Bij het ontwerpen van een logo moet goed worden nagedacht of hier ook daadwerkelijk de juiste doelgroep mee wordt aangesproken
Drukwerk
Ondanks dat vele bedrijven zich tegenwoordig online begeven en er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van e-mails , websites en social media om met de doelgroep te communiceren wordt drukwerk ook vaak nog erg gewaardeerd. Wanneer er moeite wordt besteedt aan een folder, flyer, affiche of poster drukken, zal dit zeker indruk maken. Ook bij het versturen van uitnodigingen voor de nieuwe onderneming of een nieuw bedrijfspand zal een mooie bedrukte uitnodiging in de nieuwe huisstijl veel meer indruk maken dan een e-mail die met 1 druk op de knop naar misschien duizenden mensen wordt verstuurd.
Website
Een onderneming kan tegenwoordig eigenlijk al niet meer zonder website. Bijna elke ondernemer is online actief. Is het niet met een website, dan is het wel met social media, e-mail marketing of andere vormen van online communicatie. Met een website kun je ook duidelijk een bepaalde huisstijl naar voren laten komen.