Het uitkiezen van de kerstpakketten is elk jaar weer een hele klus. Vind maar eens iets wat iedereen graag wil hebben, dat lijkt onmogelijk. Iedere medewerker heeft andere smaak, andere wensen, andere hobby’s en andere interesses. Een flesje wijn is iets waar iedereen wel wat mee kan, maar getuigt niet echt van originaliteit en motivatie. Het beste vind je een kerstpakket dat motiveert, dat waardering uitspreekt en dat ook nog eens past binnen je strakke budget. Is dat onmogelijk? Niet als je je personeel betrekt bij het uitkiezen van de kerstpakketten dit jaar.
Een vragenlijst over de kerstpakketten
De eerste stap die je neemt bij het uitkiezen van de kerstpakketten dit jaar is het uitsturen van een vragenlijst onder je personeel. Daarin vraag je ze bijvoorbeeld wat de goede- en slechte punten waren van het afgelopen kerstpakket, hoe volgens hen het ideale kerstpakket eruit ziet en wat ze dit jaar graag zouden willen hebben. Op die manier geef je ze de mogelijkheid hun mening te laten horen en een kans om zich te bemoeien met de keuze, je motiveert ze daardoor ook en zorgt ervoor dat de kerstpakketten dit jaar automatisch positiever worden ontvangen.
Wat heeft iedereen gemeen?
Een andere manier om je personeel bij de keuze te betrekken is door voor kerstpakketten te kiezen die verwijzen naar kenmerken die iedereen gemeen heeft en die iedereen direct herkent. Je kunt dan bijvoorbeeld een kerstpakket geven met de kleur van jullie huislogo. Iedereen werkt voor hetzelfde bedrijf en er is geen twijfel mogelijk over waar het pakket vandaan komt. De prestaties die jullie bedrijf het afgelopen jaar geleverd heeft is ook iets waar iedereen aan heeft bijgedragen. Ook daar kun je naar refereren door een bepaald thema te nemen. Heeft iedereen hard samengewerkt zodat jullie een winkel in Duitsland konden openen, dan begrijpen al je medewerkers dat je daar aan refereert als ze een kerstpakket met een Duits thema krijgen.
Creëer positiviteit met openheid
Helaas is in Nederland het kerstpakket een gespreksonderwerp waar onnodig negatief over gepraat wordt. Dat komt vaak doordat personeel hoge verwachtingen heeft die dan met de kerstpakketten niet waar worden gemaakt. Door medewerkers te betrekken bij de keuze en ze te vragen wat ze willen hebben, weet je niet alleen wat dat is, maar zal negatief commentaar ook verminderen. Ze hebben immers zelf inspraak gehad? Kies voor een boodschap en een thema, en je hebt kerstpakketten gevonden die direct aanspreken en die refereren aan een gezamenlijke overeenkomst. Door open te zijn over de kerstpakketten en te laten zien wat je waardeert, vallen je pakketten vast goed in de smaak.
Koop je pakketten online
De beste plek om je kerstpakketten te kopen is online. Daar zijn de prijzen het beste, is de kwaliteit goed en het aanbod enorm. Je vindt er vast wat je zoekt zodat het commentaar dit jaar alleen maar positief zal zijn. Zo kan je ook een kerstpakket met artikel bestellen.