Met het voorjaar van 2020 in zicht, was het voorheen altijd de vrouwenmode die in de schijnwerpers staat. Echter is hier duidelijk een verandering in te constateren. Mannenmode wordt steeds populairder. Het is nog steeds zo dat vrouwen meer kopen, maar in de laatste vijf jaar steeg de omzet in mannenmode twee keer zo snel als in de vrouwenmode.
Trends mannenmode
Mannenmode kent voor het voorjaar van 2020 een aantal opvallende trends. Opvallende kleuren worden steeds gewilder onder de mannen. Zo worden de kleuren korenblauw en papaya dé trend voor het voorjaar 2020. Korenblauw is een kleur die zorgt voor een ontspannen hedendaagse uitstraling. Papaya is een fruitige kleur die zorgt voor een jeugdige statement.
Ook gaan we de trend suède vaker zien dit kalenderjaar. Waar de trends onder de vrouwen gaande was, gaan mannen ook in cognac kleurige outfits de straat op. Ook steeds meer mannen t-shirts zijn voorzien van een hip kleurtje. Tevens blijft het in het voorjaar niet bij alleen een spijkerbroek. De echte mode liefhebber zal van top tot teen in het spijker te zien zijn in 2020.
Alleen voor de echte trendsetters zullen de genoemde trends interessant zijn. Voor de mannen die gewoon lekker casual de zomer willen ingaan, is een stoere spijkerbroek met een bedrukt heren shirt een blijvende trend voor 2015.
Duurzaamheid
Ondanks de talloze trends die komen en gaan binnen de mode wereld, blijft de trend voor duurzame mode groeien. Wereldwijd groeit de aandacht voor duurzaamheid, zeker binnen de mode branche. Ook onder jongeren wordt het steeds meer gewaardeerd. Duurzame mode gaat vooral over het grondstofgebruik. Het moet bestaan uit biologische of organische katoen. Het katoen moet verbouwd zijn zonder kunstmest en zonder gebruik van chemische gif- en bestrijdingsmiddelen. Om aan deze trend te voldoen staat het begrip ook steeds hoger op de agenda bij veel bedrijven. Zo is C&A gestart met een bio-cotton lijn, heeft H&M een organic cotton collection en biedt WE mode aan onder het label WE Eco Science.