De food industrie staat al jaren lang continue onder druk. Altijd is er volop concurrentie en moet er ingespeeld worden op de laatste trends. Ook in 2020 ziet men een groei op het gebied van restaurants, om hierop in te kunnen spelen is het voor restaurants en horeca bedrijven belangrijk om creativiteit in te zetten. In de huidige horeca is het belangrijk om opgemerkt te worden, hiervoor moet men zich weten te onderscheiden. Hieronder hebben we enkele trends omschreven op het gebied van restaurants en horeca voor 2020.
Fast casual restaurants
In 2019 waren de zogenaamde fast casual restaurants al erg populair, ook in 2020 zijn deze restaurants erg populair. Bij een fast casual restaurant moet je denken aan een restaurant waar eten en drinken van goede kwaliteit à la minute wordt klaargemaakt. De gerechten worden aan een counter besteld en worden naar de tafel gebracht of kunnen bij een pick-up point worden opgehaald. Bij veel mensen is deze snelle service en goede kwaliteit van eten en drinken erg populair.
Het verdwijnen van traditionele restaurants
Traditionele full-service & quickservice restaurants lijken steeds meer plaats te moeten maken voor andere alternatieve horeca gelegenheden. De horeca ondernemers die niet willen of kunnen mee veranderen zullen steeds vaker moeten opdoeken. Zij maken vervolgens weer plaats voor andere alternatieven zoals bijvoorbeeld bovengenoemde fast casual restaurants of wijncafés. Restaurants die wel willen veranderen proberen vaak te investeren in een nieuw interieur en een nieuwe menukaart. Vaak wordt er gekozen voor een informelere en laagdrempeligere sfeer. Restaurants waarbij barfood wordt geserveerd zorgen voor een upgrade van de mogelijkheden omdat de barfoods in 2020 ongekend populair zijn.
De quickservice restaurants zorgen steeds vaker voor een aanpassing op de menukaart. Hierbij wordt vaak het assortiment met gezondere gerechten verder uitgebreid. Ook het interieur opfrissen door meer natuurlijke materialen te gebruiken en de kleurstellingen aan te passen aan de laatste trends kan bijdragen aan een hogere kwaliteitsbeleving.
De nieuwe generatie
In 2019 werd er al geprobeerd om in te spelen op de zogenaamde Millennials, in 2020 draait het meer om de Digital Natives. Dit is de doelgroep van verbonden, goed opgeleide en geavanceerde bezoekers. Voor mensen van deze generatie is technologie deel van het dagelijks leven. Zo zijn zij ook bij restaurants en uitgaansgelegenheden op zoek naar digitalisatie. Voor hen is het vanzelfsprekend dat er via telefoon, iPad of self-ordering kiosk kan worden besteld en betaald. Horeca ondernemers zullen moeten proberen om op deze digitalisering in te springen om deze doelgroep niet uit het oog te verliezen.