Facebook is al jarenlang een stabiele en onmisbare factor in het social media landschap. Er zijn ruim 9 miljoen Nederlanders met een account en waarvan een groot deel ook dagelijks actief is. Iedere dag opnieuw kun je als organisatie 6,6 miljoen mensen bereiken via dit kanaal. Voor de meeste bedrijven is de doelgroep echter een stuk kleiner. Normaal gesproken is dan ook de vraag. Hoe ga jij je doelgroep bereiken tussen die 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers?
Gedetailleerde targetingopties
Facebook werkt sinds een tijdje met het advertentiesysteem Atlas. Dit systeem is in staat om zeer complexe targetingopties mogelijk te maken op het platform. Je kan je doelgroep bereiken om je naamsbekendheid te vergroten of juist direct aan klantenbinding wilt doen! Ieder zijn eigen doelstelling welke kan worden bereikt met een effectieve campagne.
Facebook voor jouw bedrijf?
Wanneer je als ondernemer opzoek bent naar engagement dan is Social media ideaal! Via Facebook kun je interactie op bouwen met de consumenten. Het advertentiesysteem van Facebook is zelfs zo complex dat je kan adverteren bij bezoekers waar al eerder een vorm van interactie is geweest. Heeft deze persoon een bepaald klikgedrag dan kun je hem daardoor zeer goed targetten! Adverteren op Facebook is om veel redenen een goed instrument. Wel moet je echter uitkijken dat jouw advertentie niet irritant wordt. Wanneer iemand op Facebook gaat zit deze niet te wachten op een advertentie. Wanneer je advertenties dan ook niet relevant genoeg zijn en niet aansluiten zul je ook weinig interactie creëren. Echter kan het wel zo zijn dat jouw boodschap een bepaalde stimulans is om toch te gaan kijken om iets af te nemen zoals een vakantie.
Targetingopties
Er zijn een aantal belangrijke mogelijkheden welke Facebook gebruikt om je doelgroep te targetten:
- Demografische kenmerken zoals Leeftijd, geslacht, burgerlijke status, opleiding en werk, andere levensgebeurtenissen
- Geografische kenmerken
- Interesses zoals hobby’s, eten & drinken of juist gezondheid
- Het gedrag van een consument; Hoe gedraagt hij zich digitaal, welke reizen maakt hij en is hij vaak mobiel.
- Custom audience zodat je jouw crm systeem kan koppelen aan Facebook (bijvoorbeeld voor het maken van een account zoals www.Greetz.nl ook doet)
- Lookalike audience; Mensen vergelijkbaar met de mensen in je CRM-systeem
- Website custom adience: Aan de hand van Remarketing
Een advertentie instellen blijft echter zeer complex. Zorgen voor een advertentie welke aanslaat en ook nog eens converterend werkt vereist veel kennis en kunde.