De decembermaand is het ideale moment voor winkels om hun omzet te verhogen. Hiervoor moet je wel goed inspelen op de consument, want er is veel concurrentie. Bijna alle bedrijven proberen namelijk net voor het einde van het jaar om hun omzet nog wat te verhogen. Het is dus belangrijk om er uit te springen, zeker tijdens de december periode. Zowel binnen in de winkel, als buiten de winkel als online moet er goed worden ingespeeld op de wensen van de klant. Maar hoe doe je dit nou precies? Dit kan bijvoorbeeld door middel van digital signage, speciale aanbiedingen en online activiteit. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden en hangt het af van de branche waar je in werkt wat het beste voor je werkt.
Digital signage
Het gebruik van digital signage kan echt de aandacht van de winkelende klant trekken. Waarschijnlijk zijn de winkelstraten prachtig versierd, en in de winkels zal ook de nodige kerstversiering te vinden zijn. In deze situatie is het natuurlijk erg belangrijk dat de winkelende consument kiest voor jouw winkel, en niet voor die van de consument. Een van de eerste dingen die in het oog van de consument springen, zijn de etalages. Als je een hele aansprekende etalage hebt, zal de klant eerder geneigd zijn om je winkel binnen te komen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van digital signage, namelijk beeldschermen waarop je content kunt afspelen.
Als je kiest voor bewegende, aansprekende, dynamische, verrassende content, zal dit zeker de aandacht van de consument trekken. Een ander voordeel van digital signage is dat je de content makkelijk kunt aanpassen. Zo kun je tijdens de feestdagen de content snel aanpassen naar bijvoorbeeld een feestelijke aanbieding. Als de klant eenmaal in de winkel is, is het belangrijk om de aandacht van de klant te behouden. Een grote ontvankelijkheid in de winkel kan zorgen voor een beter verkoopresultaat. Het is dan wel belangrijk om een fijne sfeer en goede presentatie uit te stralen. Ook in de winkel kun je hiervoor digital signage gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld informatie of acties in de winkel laten zien. Het is wel belangrijk dat de beelden die je presenteert passen bij de huisstijl en de boodschap van de winkel. Zo creëer je een totaalbeeld zowel buiten als binnen de winkel. Speciale aanbiedingen
Een andere manier om de aandacht van de klant te trekken, is door middel van speciale aanbiedingen. Kerstacties doen het eigenlijk altijd goed bij consumenten. Als klanten kadootjes kopen voor hun naasten, roept dit een gevoel op wat er voor zorgt dat ze ook eerder iets voor zichzelf willen kopen. Als er op dit moment een prachtige aanbieding in het oog van de klant schiet, is er een grotere kans dat zij tot aankoop over gaan. Iedereen houdt van korting, dus een kerstactie zal het altijd goed doen. Andere kerstacties kunnen zijn om bijvoorbeeld iets weg te geven of een kaartje te sturen. Iets geks kan ook zeker in de smaak vallen bij klanten. Bijvoorbeeld een kerstlied opnemen met het hele bedrijf zal zeker in de gedachten van de consument blijven hangen.
Online activiteit
Een andere belangrijke factor tijdens de feestdagen is het online aanwezig zijn. Tegenwoordig worden lang niet alle kerstboodschappen meer in de winkel gekocht. Er wordt online ook aardig wat gewinkeld. Dit gebeurt zowel op de laptop als op mobiel. Zorg dus voor een goede mobiele website, zodat je hierdoor geen inkomsten misloopt. Verder is het ook belangrijk om aanwezig te zijn om social media. Niet alleen berichten over je bedrijf zelf zijn leuk tijdens de feestdagen, maar ook waardevolle content voor de consument kan heel goed in de smaak vallen. Verder doet persoonlijke content het ook altijd goed. Veel succes tijdens de decembermaand!