De kleine ondernemer doet alles voor zijn klanten. Dat is meer dan bekend. En dat geldt ook vaak in vakantieperiodes. We zien dat een MKB zelden de deuren sluit. Toch heeft ook de kleine ondernemer niet alleen recht op, maar ook nood aan vakantie! Er is niets mis met hard werken in drukke perioden, maar anderzijds is er evengoed niets mis met vakantie nemen. Hoe pak je dit als MKB dan het beste aan? We zetten je met deze tips alvast een eind op weg.
Plan goed op voorhand
Maak een grondige planning op, en doe dit maanden op voorhand. Geef jezelf de ruimte om net voor en net achter ja vakantie hard door te werken. Zet in die periode niet teveel privé-activiteiten op je agenda. ‘Voor wat hoort wat’ is het motto. Je werkt hard en je verdient vakantie. En je neemt vakantie dus je werkt hard.
Verwittig je klanten op tijd
Heb je een zaak waar elke dag klanten over de vloer komen (bijvoorbeeld bakker of kledingzaak), kondig dan goed op tijd aan wanneer je precies vakantie neemt. Spreek hierover met je klanten. Ook als je bijvoorbeeld klusjesman bent, is het zaak om goed aan te geven dat je in een bepaalde periode niet beschikbaar bent, neem de laatste dagen geen last minute klussen meer aan of plan ze voor na je vakantie. Neem de laatste dagen afscheid, wens je klanten ook een prettige vakantie en maak hen duidelijk dat je er binnenkort terug voor hen bent. Je zal zien dat ze dit volledig begrijpen en het jou zeker niet kwalijk nemen. Zo ben jij al wat meer gerustgesteld.
Plan in functie van je klanten of algemene drukke momenten
Heb je een bedrijfje dat vooral volgens planningen werkt (bijvoorbeeld bouwonderneming, boekhouder of ontwerper van websites), plan je vakantie dan in kalme perioden. Vaak liggen de meeste activiteiten stil tijdens het bouwverlof, Kerstvakanties of de week van Pasen. Dit helpt jou om de beste periode voor je vakantie uit te kiezen.
Wil je je bedrijf niet sluiten?
Als je je zaak toch wil open houden tijdens jouw vakantie, kies dan iemand van je personeel uit die je het meest vertrouwt. Laat het tijdelijke beheer aan hem of haar over. Plan dit goed en spreek dit goed door. En bedenk: die persoon zal het anders doen dan jijzelf, maar daarom niet slechter.
Een laatste tip: geniet!
Vergeet vooral niet te genieten op je vakantie. Daar zal iedereen baat bij hebben: je klanten, je personeel en vooral: jij zelf! Je zal uitgerust terugkomen en er volledig terug voor gaan!