Online shopping zit in de lift en webshops schieten ook als paddenstoelen uit de grond. Maar niet elke online shop is met de nodige zorg opgebouwd, en dat zie je ook in de omzetcijfers. Heb jij een winkel en wil je graag hieraan een online afzetmarkt koppelen, of ben je een startende ondernemer die zich meteen op het net waagt om zijn nieuwe winkel uit te baten? Dan doe je er zeker goed aan om deze tips te lezen alvorens van start te gaan met je eigen webshop.
Domeinnaam en site
Wie reeds een bestaande winkel heeft kan eventueel aan de slag met deze naam, maar dit hoeft niet specifiek. Denk aan je doelpubliek, indien je hoopt je bestaand cliënteel verder te helpen via de online shop, dan kan de naam van je eigen zaak zeker interessant zijn, want deze klinkt vertrouwd.
Wil je een volledig nieuw publiek aanspreken, of je hebt geen fysieke winkel, dan kies je best voor een naam die duidelijk aangeeft waarvoor je staat. Denk hier ook goed over na als je internationaal wilt doorbreken, een naam in het Engels is hier zeker aangewezen.
IT-talent
Kan jij goed overweg met computers, snap je html en het interpreteren van bezoekersstatistieken? Ga dan gerust zelf aan de slag. Een eigen site en webshop bouwen is uiteraard goedkoper, maar stel je ook de vraag als hij dan voldoende professioneel oogt. Je kunt hier eventueel kiezen voor kant-en-klare systemen zoals Lightspeed, of je neemt een webmaster onder de arm die deze dingen voor jou opvolgt.
De betalingsprocedure bij een online winkel verloopt anders dan die bij een fysieke winkel. Denk goed na over welke mogelijkheden je je klanten wenst aan te bieden. Kredietkaarten zijn een must, maar elke maatschappij heeft zijn eigen voorwaarden en commissies, de mogelijkheid om met Ideal te betalen mag zeker niet ontbreken, hiervoor kun je bijvoorbeeld een betaalprovider als Mollie gebruiken. Sommige mensen kiezen ook nog voor een betalingslink naar hun online banking. Zoek welk systeem bij jouw shop past.
Pakketten bezorgen
Je wilt je artikelen op een correcte manier bij je koper krijgen. Hoe meer pakketten je verstuurt hoe goedkoper het per pakket wordt. Wil je al een levering garanderen binnen de 48 uur? Hou er dan rekening mee dat de kost van het leveren ook omhoog gaat.
Net zoals de commissie van de kredietkaartmaatschappij zijn dit extra kosten die je in je verkoopprijs moet incalculeren. Kies de formule die best bij jouw webshop past. Veel succes op de online markt!