Veel grote websites zoals bol.com, Google of Facebook zijn continu in beweging. Echter wordt het design dermate voorzichtig veranderd dat de meeste veranderingen je zelfs niet opvallen! In het geheugen van de meeste Nederlanders is zelfs de eerst versie van Google of Facebook compleet uitgewist. Deze methode heet A/B testen, en wordt steeds meer gebruikt.
Voordelen A/B testen
Een A/B test heeft een aantal voordelen. De uiteindelijke verbetering komt niet van de ene dag op de andere, maar er volgt als het ware een evolutie. Dat zorgt voor een uiteindelijke verbetering die geleidelijk tot stand is gekomen. Hier kleven een aantal voordelen aan:
- Er geldt een stijgende conversie. De kosten van een totaal nieuw design zijn echter afwezig.
- Een redesign kost veel geld. Daarnaast moet deze vaak ook worden doorgevoerd in de totale huisstijl (inclusief alle promotiematerialen).
- Door aanpassingen gaat je website mee met de tijd, bijvoorbeeld een responsive design.
- Je hebt zekerheid over positieve resultaten na een aanpassing.
Natuurlijk kan het zo zijn dat je website echt toe is aan een totale vernieuwing of een restyling. Het maximale is er wel uit, en verbetering is nauwelijks meer te behalen. Daarnaast kan de backend van je website dusdanig verouderd zijn, dat deze niet meer aansluit bij de eisen van vandaag de dag,
SEO vriendelijker inrichten
Het kan ook van belang zijn dat je website wordt aangepast zodat deze beter gaat ranken in de Google zoekresultaten. Hiervoor is het belangrijk dat je teksten kloppen, maar ook zaken zoals je menu, url-structuur en nog een hoop andere facetten. Dit kun je uit handen geven bij een online marketing bureau zoals We Talk SEO. Door een verbetering van de posities op de juiste zoektermen in Google kun je aanzienlijk meer traffic op je website verkrijgen.
Wanneer je je website gaat testen dan zijn een aantal tools onmisbaar. Door middel van Google Analytics kun je continu door middel van het instellen van doelen en trechters de conversiewaarde van je website bepalen.