De markt voor hotels en huisjes is compleet veranderd. Misschien aangewakkerd door de crisis maar het consumentengedrag is veranderd. Dat is zeker. Waar je vroeger afhankelijk was van enkele grote spelers op deze markt, ligt er nu veel meer macht bij de consument zelf. Sites als booking.com hebben de markt transparanter gemaakt maar de nieuwe trend dient zich al weer aan. Zelf verhuren en huren bij particulieren.
Initiatieven als airbnb.com, waar men zelf bij een particulier een appartement of kamer kan huren, doen het goed. Dit tot grote ergernis van hotels. En ergens terecht natuurlijk, waar hotels aan allerlei eisen moeten voldoen, hebben particulieren nergens last van. Als deze laatste groep dan opeens zijn huis gaat verhuren, treedt er oneerlijke concurrentie op. Maargoed, de markt ontwikkelt zich wel op deze manier.
Airbnb, Shortstay Reservations en Wimdu zijn booming. Snelgroeiende online platforms waarop huiseigenaren hun woning verhuren aan vakantiegangers. Vaak voordeliger dan een hotel en men beleeft een totaal andere ‘travel experience’. Verhuurders zijn echter niet altijd in staat om gasten te ontvangen, waardoor ze aanvragen afwijzen.
Bijvoorbeeld; je zoekt een appartement in Barcelona. Waar je je vroeger tot grote hotelketens wendde, ga je nu toch al snel naar booking.com en/of expedia. De laatste maanden zie je echter ook steeds meer consumenten direct zoeken via airbnb.com en shortstay initiatieven. Slim voor de portemonnee maar ook een spannendere manier van reizen. Je moet wel zelf je vliegreis boeken. Maar de ervaring leert dat dit vaak ook veel goedkoper kan, zeker naar Spanje, in vergelijking met wat de grote jongens aanbieden.
De trend van huren houdt echter niet op bij enkel appartementen. Tegenwoordig wordt ook het huren van bijvoorbeeld campers steeds populairder.