Bij de optimalisatie van processen binnen verschillende organisaties wordt vaak gebruik gemaakt van Lean procesoptimalisatie. Bij deze methode staan de klanten en de werknemers centraal en wordt er samen gewerkt aan een langetermijnvisie. De kern van Lean management is het wegnemen van verspillingen. Vroeger werd dit vooral gebruikt binnen productieprocessen, maar tegenwoordig gelden de verspillingen eigenlijk voor elk denkbaar proces. In dit artikel worden de acht verspillingen besproken die een rol spelen in Lean management.
Wachten
De eerste verspilling waarover gesproken wordt bij Lean procesoptimalisatie is wachten. Wachttijd wordt vaak opgevuld met activiteiten die geen extra waarde toevoegen. Het is belangrijk om processen zo in te vullen dat er geen wachttijd ontstaat.
Overbewerking
Er is sprake van overbewerking als er meer gedaan wordt dan er door de klant gevraagd wordt. Het is nergens voor nodig om meer te doen dan de klant vraagt, dus stop hier ook geen tijd en moeite in.
Voorraad
Opslag van voorraad kost altijd geld. Door een goed overzicht te hebben van de processen binnen jouw bedrijf weet je precies hoeveel voorraad je nodig hebt. Zorg dat je precies genoeg voorraad hebt om jouw klanten te voorzien, zo voorkom je dat je teveel geld en tijd kwijt bent aan een onnodig grote voorraad.
Transport
Zorg dat er niet te veel of te weinig transport plaatsvindt. Door te regelen dat er precies genoeg geleverd wordt op de goede tijden, hoeft er niets opgeslagen te worden en ontstaan er geen onnodige wachttijden.
Fouten
Elke fout moet worden hersteld, wat tijd en geld kost. Hierdoor kan er minder waarde toegevoegd worden voor de klant. Daarom is het belangrijk zo min mogelijk fouten te maken.
Overproductie
Zoals al eerder gezegd is het niet nodig om meer te doen dan de klant vraagt. Het is dus ook niet nodig om meer te maken dan de klant vraagt.
Beweging
Wanneer alles op de juiste plek ligt, zal er minder beweging binnen een proces plaatsvinden. Dit zorgt ervoor dat processen sneller doorlopen, waardoor er meer tijd wordt bespaard.
Talent
Deze verspilling is later aan het rijtje toegevoegd. Het is belangrijk dat mensen hun kennis en talent gebruiken in het werk dat zij uitvoeren. Als dit niet gebeurt, is dat natuurlijk zonde en kan het zorgen voor ontevreden en minder gemotiveerde werknemers binnen een organisatie.