De ISO 9001 is een norm die voor alle soorten organisaties geschikt is. De norm is ontwikkeld vanuit productiebedrijven, maar inmiddels kunnen ook dienstverlenende organisaties zich in de norm herkennen. Hoe zet je dan een ISO 9001 kwaliteitssysteem op voor jouw bedrijf? Hieronder staat per stap beschreven wat er nodig is voor een ISO 9001 certificering.
Start met het kwaliteitsbeleid
De eerste stap tijdens het ISO 9001 certificeren, is het formuleren van een kwaliteitsbeleid. Hierin wordt beschreven waar het bedrijf in is gespecialiseerd en wat de klant van het bedrijf kan verwachten. Zie dit als de kernwaarden van je organisatie.
Context en stakeholderanalyse
Vervolgens moet er een document komen waarin de kansen en risico’s voor het bedrijf beschreven worden. Dit kunnen zowel interne als externe factoren zijn. Daarnaast wordt in beeld gebracht wie stakeholders zijn van je organisatie en welke eisen en/of verwachtingen zij hebben. Denk dus niet alleen aan je afnemers, maar bijvoorbeeld ook aan leveranciers of andere partijen waar je bedrijf mee samenwerkt.
De processen in beeld brengen
In deze fase worden door proceseigenaren de verschillende processen binnen de organisatie in kaart gebracht. De aangestelde proceseigenaren worden verantwoordelijk voor de inhoud van de beschreven processen. Belangrijk in deze fase is dat alle processen op dezelfde manier omschreven worden en er duidelijk uit te halen is wie wat doet en wanneer.
Kwaliteitsdoelstellingen
Vervolgens worden aan de hand van de processen kwaliteitsdoelstellingen vastgesteld. Zorg ervoor dat deze doelen gebaseerd zijn op betrouwbare gegevens en dat de doelen specifiek en meetbaar zijn. Dit maakt het makkelijker om naar doelstellingen toe te werken en het vergroot de kans dat de doelen ook daadwerkelijk behaald worden.
Verder met ISO 9001
Uiteindelijk gaat het bij het opzetten van een kwaliteitssysteem over continu blijven verbeteren. Als alle processen in kaart zijn gebracht en de doelstellingen geformuleerd zijn, is het belangrijk te zorgen dat deze bijgehouden worden, waardoor de kwaliteit van de organisatie gewaarborgd blijft.