Als er iets lastig is, dan is het wel het uitkiezen van het jaarlijkse kerstpakket. Niet alleen is het publiek bijzonder kritisch, je hebt ook te maken met een (te laag) budget. Hoe vind je een cadeau waar iedereen wat aan heeft en waar iedereen blij van wordt? Hoe voorkom je de jaarlijkse kritiek als de inhoud van het pakket niet bevalt of als de boodschap verkeerd wordt opgevangen? Hier vind je enkele tips die je kunnen helpen bij het vinden van het ideale kerstpakket dit jaar.
Kies geen standaard kerstpakket uit
De fout die veel mensen maken is om een saai en standaard pakket uit te kiezen. De reden daarom is begrijpelijk, want hoe meer generiek, hoe meer het iedereen aan zal spreken. Een goed voorbeeld van een standaardpakket is een fles wijn of een cadeaubon. Ook al zal iedereen daar wel wat mee kunnen, een dergelijk kerstpakket is verre van motiverend. Het geeft aan dat jij er geen tijd en moeite in hebt willen steken en op die manier spreek je geen waardering uit. Ook al zijn je intenties goed, met een standaard kerstpakket bereik je vaak het tegenovergestelde.
Focus minder op de inhoud, meer op de boodschap
De inhoud van het kerstpakket is vaak het grootste punt van kritiek en dat komt doordat er weinig anders te beoordelen valt. Maar als je een pakket weet te vinden dat een duidelijke en positieve boodschap uitspreekt, wordt de inhoud al een stuk minder belangrijk. Dit is ook dé manier om een pakket aan te wijzen dat iedereen tevreden stelt. Het beste doe je dat door je te richten op iets wat iedereen gemeen heeft en iedereen begrijpt. Jullie werken allemaal voor hetzelfde bedrijf en dat is iets wat je personeel samenbrengt. Daarbij heeft iedereen gewerkt aan de successen van het afgelopen jaar en ook dat schept een band.
Dit zijn al twee punten om naar te refereren om het gevoel van waardering en saamhorigheid aan te wakkeren en de inhoud van het pakket naar de achtergrond te schuiven. Misschien is het beter om dit toe te lichten met een voorbeeld. Kies allereerst een pakket uit in de huiskleuren van je bedrijf.
Iedereen ziet dan direct van wie het afkomstig is. Vervolgens pak je een belangrijke gebeurtenis of prestatie en neem je dat als thema. Je vertelt dan niet alleen dat je je personeel waardeert, maar ook waarvoor. Kies een pakket met een Duits of Belgisch thema, bijvoorbeeld, als jullie een winkel over de grens hebben geopend en iedereen begrijpt wat je bedoelt.
Koop je kerstpakketten online
De grootste kans dat je dit ideale kerstpakket vindt is als je deze bij een online winkel zoekt als Kerstpakkettentip.nl. Daar is het assortiment het grootste, is alles al onderverdeeld in thema’s en prijsklassen en krijg je ook veel meer waar voor je geld. Met deze drie tips kies jij dit jaar een kerstpakket waarmee iedereen gemotiveerd het nieuwe jaar in gaat.