Veel startende ondernemers zitten er erg tegenop om aan het administratie werk te beginnen, dit is heel goed te begrijpen. Om gelijk goed te beginnen met je administratie is het ook erg belangrijk dat je deze goed inricht. Hieronder vindt je hoe je dit makkelijk en goed kunt doen.
Het nut van administratie
Van de belastingdienst is het verplicht om een controleerbare boekhouding bij te houden. Een goede administratie is namelijk van essentieel belang om maandelijks of per kwartaal goed je BTW aangifte in te vullen, maar ook is het heel erg belangrijk voor je inkomstenbelasting aan het einde van het jaar. Vaak verwarren mensen hierdoor dat het enige doel van het bijhouden van boekhouding is om te voldoen aan de eisen van de belastingdienst. Dit is absoluut niet zo. Door je administratie goed bij te houden en zeer zeker ook overzichtelijk heb je een veel beter overzicht op wat er gebeurd in je onderneming of wat er eventueel zou kunnen gaan gebeuren. Je zal daarom al snel zien als je een tijdje je administratie goed bijhoud en dit ook blijft doen dat je trends en ontwikkelingen in cijfers gaat zien en hierdoor kan je daar ook beter op inspelen. Het nemen van belangrijke beslissingen gaat dan ook veel makkelijker omdat je dit kunt onderbouwen door je administratie van je winkel.
De eisen van de belastingdienst
Er zijn een paar eisen waar je volgens de belastingdienst aan moet voldoen. Zo heb je bewaarplicht, dit houd in dat je je administratie zeven jaar moet bewaren. Gegevens die je bijhoud over onroerende zaken moet je zelfs wel tien jaar bewaren. Daarnaast zijn er ook eisen verbonden aan de basisgegevens. Zo moet er een debiteurenadministratie zijn dit is een overzicht van alle uitgaande verkoopfacturen die nog niet betaald zijn door je klanten. Ook is er een crediteurenadministratie dit is juist een overzicht van alle ontvangen inkoopfacturen die je nog moet betalen aan je leverancier.Daarnaast heb je ook nog een voorraadadministratie en dit is natuurlijk alleen van toepassing als je ook daadwerkelijk een voorraad hebt, dit is simpelweg een overzicht van je voorraad. Ook wordt er vaak van je gevraagd om een overzicht bij te houden van al je inkopen en je verkopen van een heel jaar. Tenslotte heb je nog een administratie van het loon indien je medewerkers in loondienst hebt of als je jezelf uitbetaald en een grootboek, dit is een totaaloverzicht van alles wat hierboven zojuist genoemd is. Het grootboek moet verplicht aansluiten op je aangifte die je elk jaareinde moet doen als ondernemer.