De afgelopen jaar hebben de kranten er bol van gestaan: wat gaat er volgend jaar allemaal veranderen voor de automobilist in Nederland? Zie jij door de bomen het bos niet meer en wil jij een overzicht van de meest belangrijke ontwikkelingen zonder meerdere websites te moeten raadplegen? Lees dan onderstaande samenvatting zodat jij gerust het jaar afsluit én voorbereid 2019 ingaat.
Geen wegenbelasting en BPM voor eigenaren van elektrische auto’s
In 2019 hoeft er over alle elektrische CO2 uitstootvrije auto’s ook geen MRB-belasting (wegenbelasting) of BPM-belasting betaald te worden. Dat scheelt dus weer in de portemonnee! Rijd jij niet 100% elektrisch maar een plug-in hybrid? Dat betekent dat jouw auto een elektrische aandrijving met een brandstofmotor combineert en voor deze voertuigen geldt een half tarief.
De eigenaren van een dieselauto die ouder is dan 12 jaar en geen fabrieksroetfilter bevatten, moeten in de toekomst wat dieper in de buidelzak graven. Hierbij zou de MRB-belasting, de wegenbelasting, 15% omhoog gaan. Deze regeling is echter nog uitgesteld omdat de Belastingdienst deze aanpassingen in hun IT-systemen moet doorvoeren.
Wijziging in bijtelling voor CO2-uitstootvrije auto’s leasen
In 2018 werden het leasen van alle elektrische auto’s en andere CO2-uitstootvrije modellen beloond met een lagere bijtelling van slechts 4%. Volgend jaar verandert deze regeling enigszins. De 4% bijtelling geldt alleen tot een catalogusprijs tot 50.000 euro. De overige waarde valt onder de normale 22% bijtelling. Hierbij geldt wel dat de 4% bijtelling nog steeds voor 60 maanden (5 jaar) vanaf de registratie geldt.
Een hoger budget voor infrastructuur
De economie groeit en Nederland bevindt zich in een hoogconjunctuur. Hierdoor kunnen de budgetten om te spenderen ook weer omhoog. Daarom zal er in 2019 meer geld door het kabinet worden uitgegeven aan de verbetering van de infrastructuur en het aanpakken van het fileprobleem. Het kabinet heeft besloten om ruim 7 miljard euro te investeren in de onderhoud, de aanleg en het beheer van de infrastructuur. Onder infrastructuur vallen in dit geval zowel autosnelwegen als spoorwegen. Niet alleen autorijders zullen hier dus van profiteren, maar ook treinreizigers kunnen in 2019 verbeteringen aan de spoorwegen verwachten.
Profiteren van een fiets van de zaak
Woon jij dicht genoeg bij werk om de fiets te kunnen pakken? Dan is het wellicht waard om de mogelijkheden op werk te bespreken om een zakelijke fiets aan te schaffen. De belastingplannen in 2019 moeten het simpeler maken om een zakelijke fiets privé te gebruiken. Hiermee wordt het fietsen naar werk gestimuleerd, dat goed uitkomt met de opkomst van elektrische fietsen zoals e-bikes en speed pedelecs. Wie weet of de opkomst van e-bikes leasen de opkomst van Private Lease zal evenaren?
Kortom, Nederland profiteert van een groeiende economie en heeft hierdoor ook meer te besteden. Daarom wordt er in 2019 zowel aan de autorijder, fietser als treinreiziger gedacht. Ben jij na het lezen van bovenstaand artikel geïnteresseerd in het leasen van een nieuwe auto of wil jij weten wat er belastingtechnisch nog meer gaat veranderen? Maak dan een afspraak met een lease-adviseur bij Stern of bekijk direct de mogelijkheden voor Private of zakelijk leasen.