Online businesses, webshops, thuisbezorgd. Het online leven groeit en groeit nog steeds. En dat biedt mogelijkheden voor startende ondernemers! Ben je een webshop begonnen? Dan willen we je feliciteren, dat is een grote stap die je niet zomaar neemt. En waar het heen kan gaan, dat weet je nooit van tevoren. Maar dat je het begin al hebt gemaakt, is vaak het lastigste! Om ervoor te zorgen dat je jezelf de beste kansen geeft om een succesvolle webshop te runnen, delen we in dit artikel wat tips over wat je absoluut niet moet vergeten bij het beginnen van een webshop.
Tip 1: Kies de juiste verzendverpakkingen.
Heb je te maken met breekbare producten? Of het nu gaat om huidverzorging, sieraden of andere producten die je graag heelhuids aan ziet komen, is het een idee om je verzending te verpakken in luchtkussen enveloppen. Je kent ze vast wel, die pakjes met die bubbeltjes erin. Met de luchtkussen enveloppen kun je producten die goed door de brievenbus passen, en breekbaar zijn, goed verzenden zonder al te veel moeite. We raden je aan om wat verschillende verpakkingen uit te proberen door het product erin te plaatsen en zo te kijken of het is wat je zou willen aanbieden.
Tip 2: Denk na over de customer journey.
Het gevoel dat je klant krijgt tijdens het uitpakken, kan namelijk doorslaggevend zijn voor een vervolgaankoop die je klant kan doen. Het gaat dus niet alleen om de online customer journey. Bij het runnen van een webshop is het belangrijk om rekening te houden met het eerste moment dat je klant met je webshop te maken krijgt, tot aan het moment dat hij of zij het product thuis uitpakt.
Tip 3: Branding in a box.
Het ‘uitpakmoment’ is natuurlijk hét moment om je klant nog even extra te verblijden met de branding die je hebt uitgedacht. Om het uitpakmoment van je klant tot een magische ervaring om te toveren, raden we je aan om na te denken over wat je je klant mee wil geven tijdens het moment van ontvangen. Stel dat je hebt besloten om met verzenddozen te werken, kan je ervoor zorgen dat je een mooie ‘Bedankt voor je aankoop’-boodschap in de doos doet. Of een mooi gekleurd inpak papiertje, dat kan ook net het verschil maken. Het is volledig aan jou hoe je dit wil invullen, maar het kan een mooi moment zijn om je klant ‘extra in te pakken’ terwijl hij of zij juist het gevoel heeft een cadeautje uit te pakken. Let er natuurlijk wel goed op dat het bij je product en je merk past. Stel dat je batterijen verkoopt, is het wellicht niet de juiste keuze om deze in een roze papiertje in te pakken. Dit product heeft duidelijk een praktische reden van aankoop, dus dan wil je het uitpakmoment niet onnodig vertragen. Maar als je een echt merk wil neerzetten, waar je meer verkoopt dan een product, wellicht ook zelfs een gevoel dan raden we je zeker aan om creatief om te gaan met je verzendingen!
Tip 4: Maak een goede verzendplanning.
Het kan zeker in het begin nog even wennen en onderzoeken zijn aan hoeveel tijd ieder deel van het proces kost, hoe het werkt met het verzenden van pakketten, hoe je verzendlabels maakt, etcetera. Wellicht is het een idee om voordat je live gaat met je webshop, voor vrienden een kortingsactie te organiseren waarin je in de 2 weken voorafgaand aan je webshop lancering, deze periode als testperiode gebruikt. Als er dan iets niet helemaal goed gaat, zullen je vrienden je daar niet meteen op afrekenen, en heb jij ondertussen wat ervaring opgedaan. Ook meteen goed voor de marketing.